We zijn redelijk laat vertrokken dus het is nog spannend of we de nachtbus naar Krabi gaan halen. Na 12 Lange busuren komen we Dan eindelijk aan in Krabi. Op Ao Nang beach hebben we de beste kamer die we tot nu toe gehad hebben. Tv met Nederlandstalige post (FC de Kampioenen, jawel) en frigo. Wat een luxe. En omdat het laag seizoen is valt de prijs nog mee.
Bij onze allereerste duik in zee tref ik onmiddellijk een kwal. Een ferm rode plek en een irritant brandend gevoel op mijn been zijn het gevolg.
Met de longtailboat gaan we de volgende dag naar Railay. Aan Pranong Beach hebben we tijdens het snorkelen echt wondermooie vissen en koraal gezien. Omdat Ko Phi Phi naar't schijnt een van de mooiste onderwater fauna en flora heeft besluiten we er toch eens te gaan kijken ondanks de vele touristen. Na 2,5u boot zien we dat Ko Phi Phi ALLEEN MAAR uit accomodatie voor touristen bestaat. Heel jammer.
Om tot aan een view point (hoogste punt van het eiland) te geraken moesten we eerst een half uur trappen lopen. Amai m'n benen. Maar het was het waard. Een prachtig uitzicht over Ko Phi Phi was onze beloning.
Long Beach was de volgende halte maar om daar te geraken moesten we over de rotsen klimmen. Ik was nog maar amper vertrokken en boenk, ik Val recht op mijn knie. Resultaat: een ferm diepe snap en veel bloed. Gelukkig bestaat er zoiets als waterdichte plakkers en Koenraad.
Het onderwaterleven op Long Beach is mooi. Zeekomkommers, nemovissen,fluorvissen, trompetvissen ... Om daar te geraken moest je wel eerst 10min. zwemmen naar een soort rotsformatie in zee. Maar omdat het water zo warm is staat het koraal op het punt om af te sterven. Op het strand ligt het al vol dode stukjes.
Het moet hier dringend regenen zodat het water afkoelt. We hebben hier wel twee buien gehad maar dat was het dan. 's avonds sluiten we de dag af met een heerlijke pizza aan het strand.
De volgende dag gaan we duiken in het marinepark en hebben we schildpadden, zeepaardjes en wederom prachtige vissen en koraal gezien. Heel mooi. het duiken zelf vind ik toch ferm akelig. Gewoon het besef dat ge niet dadelijk naar de oppervlakte kunt als er iets mis is. Maar het was een schitterende ervaring.
Ons visum is bijna afgelopen dus gaan we nog snel naar Phuket. We willen niet meer in de touristische buurt verblijven dus blijven we in Phuket town. Rond een Chinese tempel hebben ze het ene veganistische restaurantje tegen het ander. Wat een luxe! Het is best een gezellig stadje.
Met een plaatselijk buske rijden we een uur naar Kamela Beach. Een van de zeldzame plaatsen waar je in Thailand kan surfen. De golven zijn redelijk hoog wat het plezant maakt om in zee te spelen. En net als Koenraad uit het water komt floept bij de laatste golf die hij neemt, de duikbril van zijn hoofd. We hebben nog een half uur liggen zoeken masr helaas hebben we hem niet meer gevonden. Het blijkt het begin van de pechdag te zijn. Tijdens het zoeken wordt koenraad geprikt door een kwal en als we terug naar huis willen, rijden er geen bussen meer. De taxichauffeurs weten dat dus vragen ze schandalig hoge prijzen. Dan maar liften. Uiteindelijk zijn we er Dan toch geraakt.
Omdat het nu zo onrustig is in Bangkok kunnen we niet naar ginds om onze spullen die we bij Toom hadden achtergelaten, op te halen. Dus moeten we ons visum verlengen anders krijgen we problemen. Dat gaan we morgen doen in Ranong.
Dikke poen
Els