donderdag 25 november 2010

foto's Tokyo


Tokyo tower


Tokyo by night



Maid cafe


Ghibli museum

tokyo

Japan is echt het tegenovergestelde van China. Hier zijn de mensen rustig, geen geroep, geen gerochel en geen gedrum als je de bus of metro moet nemen. Het viel ons zelfs op dat de mensen in het station achter in de rij aanschoven om de roltrap te nemen, ze maakten er zelfs een omweg voor (in China leek het meer op een kleine burgeroorlog iedere keer een bus de deuren opende). Als dit al verbazingwekkend was voor ons moet je niet vragen hoe het er in China aantoe ging.

In Tokyo kunnen we blijven slapen bij 2 vrienden van ons, een Belg (Silas) en een Japanse (Kanako). We mogen zelfs in hun bed slapen en zij slapen in de living omdat ze vroeg moeten opstaan en al hun spullen daar liggen.
Als dank zorgen we elke dag dat er eten voor hun op tafel staat want ze komen pas na middernacht thuis. Harde werkers.

Tokyo is echt mooi. In het Yoyogi park zien we Japanse rockabilly's shaken, twisten en grooven op LOCK 'N LOLL met ingetapete puntschoenen (kwestie van uw schoenen niet in 1 dag naar de k10t3n te helpen). Zalig. In het park zelf loopt het ook vol mensen die op het gras hun ding doen. (hoelahoepen, frisbee, gitaarspelen, straattheater, alles wat ge kunt bedenken).
Verschillende mensen verkleden zich hier ook in allerlei rare tekenfilmfiguren. Zo hebben we oa. een dracula met bloed over heel zijn gezicht gezien.

De meisjes hier lopen veelal in minirokjes rond. Toen we van Shibuya terug naar Shimokitazawa gingen zagen we een kerel bij verschillende meisjes onder hun rokje voelen. In een drukke straat liep hij tegen hen aan, voelde en verdween dan snel in de massa zodat de meisjes niet wisten wie het geweest was. Keer op keer kwam hij terug naar de zelfde plaats en deed hij het opnieuw. Omdat ons Japans zogoed als nihil is en we toch wouden ingrijpen besloten we om hem een koekje van eigen deeg te geven. Helaas had hij ons in de gaten en is hij vertrokken.

Op de 45ste verdieping van het gouvernementsgebouw heb je een prachtig (gratis) uitzicht over Tokyo. Mount Fuji konden we door de bewolking wel niet zien maar dat nam niet weg dat het prachtig was.

De Tokyo tower hebben we dan ook maar een bezoekje gebracht. Dit is een kopie van de Eiffeltoren maar dan een paar meter hoger, in't rood. Binnen stonden er allerlei standjes waaronder een Belg met Belgische primus. Toen hij hoorde dat we al een jaar geen fatsoenlijk bier meer gedronken hadden gaf hij er ons onmiddellijk 2 cadeau. Koenraad heeft er van genoten hoor!

De Meiji shrine is ook de moeite om te zien. Er vonden juist twee trouwplechtigheden plaats toen wij daar waren.

Typisch voor Japan is het maid cafe. Hier lopen ze gekleed als een victoriaanse meid en serveren ze uw drankje met liefde. De suiker doen ze voor u in de koffie, ze roeren voor u en daarna moet je mee een liedje zingen. Kanako had Koenraad zover gekregen dat hij op het podium een foto liet maken met een van de serveersters terwijl hij konijnenoren en berenpoten aanhad. Hilarisch! Zeker omdat hij dubbel zo groot was als het meisje.

Omdat we dachten dat de Japanse emperor de 23 november jarig was gingen we naar the Imperial Palace. Maar we hadden ons van maand vergist (Hij is jarig in december) dus was het paleis toe. We konden wel in de tuinen rondwandelen wat toch ook wel mooi was. Zeker omdat de blaadjes aan de bomen nu aan het verkleuren zijn.

Op onze voorlaatste dag Tokyo zijn we dan naar het Ghibli museum geweest. The place to be als je van animatiefilms houdt. Toen we binnenkwamen voelde ik me net alsof ikzelf in een tekenfilm zat. Het had iets magisch. Echt de moeite hoor.

Straks nemen we de bus naar Kyoto.

gr
Els

woensdag 17 november 2010


als we uit the forbidden city komen hebben we uitzicht op het Tien'an mien plein


FEESTJE!!!


beroemde vogelnest stadion


forbidden city


Chinese Muur

dinsdag 16 november 2010

laatste dagen Guanlan

De laatste dagen in de printbase,... voor Koenraad hectisch, voor mij een goed vooruitzicht. De poetsvrouw heeft een nieuwe manier gevonden om mij te dwingen spellekes met haar te spelen. Als ik de deur van binnenuit heb gesloten komt ze aan de deur rammelen en roepen tot ik opendoe. Niet altijd even leuk, maar ja.
Het meisje van de security komt tegenwoordig ook altijd meespelen. Als ik te moe ben of echt geen zin heb geef ik het spelletje gewoon aan hen mee en kunnen ze onder hun twee spelen. (Ze sluiten zich dan op in het huisje naast het onze zodat niemand hen kan betrappen, grappig toch)

Via Lily werd ik uitgenodigd om de openingsparade voor de scholencompetitie bij te wonen. Hier is dat allemaal heel groots. De mensen van de regering zitten op de VIP tribune en alle deelnemende scholen marcheren dan voor hen door terwijl ze slogans roepen. De school die het best presteert krijgt een prijs. Ze hebben zich dus allemaal zo sjiek mogelijk verkleed. Heel de opvoering duurt meer dan een uur.

Ik heb al een paar dagen last van tandpijn dus ga ik met Kiki naar het ziekenhuis, want daar zit de tandarts. De praktijk bestaat uit een laag muurtje waar iedereen kan overkijken en vier tandartsstoelen. Ik moet plaatsnemen op een stoel en mijn mond opendoen. Dan beginnen ze met een wattenstokje op elke tand te kloppen. Natuurlijk doet dat geen pijn. Dat vinden ze al vreemd. (Als je ziet in welke staat het gemiddelde chinese gebit is kan ik dat wel begrijpen) Dan beginnen ze met lucht tegen mijn tanden te spuiten. En omdat ik dat ook niet voel moet er een tweede assistent bijkomen, ik voel nog niks en uiteindelijk staan ze met drie boven mijn opengesperde mond te gapen terwijl het halve ziekenhuis over het muurtje aan het meekijken is. Hier voel ik me echt niet op mijn gemak dus ik besluit om het af te bollen. Dit was me net iets te onprofessioneel.

De dag voor ons vertrek is super druk. Koenraad moet zijn werk afmaken en signeren, ik hou me bezig met inpakken.
Als de poetsvrouw ziet dat we weggaan begint ze te wenen. Arm duts. Van Nana (werkt op administratie) krijgen we allebei een geluksarmband en een dikke sjaal voor de kou.

Na een slapeloze nacht vertrekken we dan richting Xi'an. Hier is het echt veel kouder dus die dikke sjaal komt goed van pas. We kunnen weer couchsurfen bij Nilay. Hij neemt ons namiddag mee naar het Historical Museum en de big wild goose pagoda. 's Avonds nemen we dan de OVERvolle bus terug naar zijn appartement en zien we dat er nog twee couchsurfers van Praag zijn. De zetel moeten we dus delen maar dat is geen probleem.

Xi'an was vroeger de hoofdstad van China dus er is heel wat aan cultuur te beleven. We gaan onder andere naar de drumtower, belltower, moslimwijk en natuurlijk naar het terra-cotta leger. Dit laatste was kei mooi, maar we hadden er toch net iets meer van verwacht.

Als we de volgende dag met de trein in Beijing aankomen wacht Vinh ons al op. De Chinese studenten houden zich aan hun belofte dat we bij hun mogen blijven slapen dus dat is weeral mooi meegenomen. Ze verwelkomen ons met een zelfgemaakte veganistische maaltijd. Zalig lekker, en daarna gaan we op stap. Dansen in een club. En het was leuk want zelfs Koenraad heeft gedanst.
Hun huis was wel niet zo proper. Het bad is volgens mij nog nooit gepoetst. Als we ons wassen dragen we slippers want het water loopt niet af. En als we dan afgedroogt zijn wassen we onze voeten opnieuw in de lavabo. Haha, grappig zicht toch.

In Beijing zijn we dan ook de typische touristische attracties gaan bekijken: forbidden city, summer palace, olympic stadium, water cube, lama tempel, en als laatste de Chinese Muur. Dat is echt de moeite. We hadden een goede dag uitgekozen want het weer was optimaal zodat we de muur doorheen het hele landschap konden zien kronkelen en er was weinig volk zodat we zelfs sommige stukken muur voor ons alleen hadden. Dit is echt wel de moeite hoor!!!

Koenraad zijn ontstoken vinger ziet er nu echt als een bultrugwalvis uit dus gaan we toch maar eens naar de dokter. Die steekt er met een naald in en er komt een hele lading etter uit. Antibiotica nemen en dan zou alles in orde moeten komen. Laten we hopen!

Onze laatste dag China is aangebroken. We worden weer getrakteerd door onze vrienden op een lekker etentje in een restaurant waar ze met noedels zwaaien zoals met een springtouw. 's avonds doen er een paar mee aan een zangwedstrijd van hun universiteit dus gaan we supporteren en daarna nog poolen. Dan afscheid nemen en dan zit het Chinese hoofdstuk er weer op.

We nemen de vlieger naar Japan maar dat verhaaltje is voor een andere keer.

gr
Els

maandag 15 november 2010


Onder de boom der eeuwige liefde (forbidden city, Beijing)


voor de olympische watercube, Beijing


met onze Chinese vrienden van Beijing


voor de drumtoren, Xi'an


Hier in China hadden ze vroeger ook een Mr.Bean

zaterdag 13 november 2010


Koenraad op straat in Xi'an


Terra cotta warriors


terra cotta warrior


Met onze couch surf host Nilay aan de big wild goose pagoda (Xi'an)


Onze Mongoolse vrienden in de printbase in Guanlan