Japan is echt het tegenovergestelde van China. Hier zijn de mensen rustig, geen geroep, geen gerochel en geen gedrum als je de bus of metro moet nemen. Het viel ons zelfs op dat de mensen in het station achter in de rij aanschoven om de roltrap te nemen, ze maakten er zelfs een omweg voor (in China leek het meer op een kleine burgeroorlog iedere keer een bus de deuren opende). Als dit al verbazingwekkend was voor ons moet je niet vragen hoe het er in China aantoe ging.
In Tokyo kunnen we blijven slapen bij 2 vrienden van ons, een Belg (Silas) en een Japanse (Kanako). We mogen zelfs in hun bed slapen en zij slapen in de living omdat ze vroeg moeten opstaan en al hun spullen daar liggen.
Als dank zorgen we elke dag dat er eten voor hun op tafel staat want ze komen pas na middernacht thuis. Harde werkers.
Tokyo is echt mooi. In het Yoyogi park zien we Japanse rockabilly's shaken, twisten en grooven op LOCK 'N LOLL met ingetapete puntschoenen (kwestie van uw schoenen niet in 1 dag naar de k10t3n te helpen). Zalig. In het park zelf loopt het ook vol mensen die op het gras hun ding doen. (hoelahoepen, frisbee, gitaarspelen, straattheater, alles wat ge kunt bedenken).
Verschillende mensen verkleden zich hier ook in allerlei rare tekenfilmfiguren. Zo hebben we oa. een dracula met bloed over heel zijn gezicht gezien.
De meisjes hier lopen veelal in minirokjes rond. Toen we van Shibuya terug naar Shimokitazawa gingen zagen we een kerel bij verschillende meisjes onder hun rokje voelen. In een drukke straat liep hij tegen hen aan, voelde en verdween dan snel in de massa zodat de meisjes niet wisten wie het geweest was. Keer op keer kwam hij terug naar de zelfde plaats en deed hij het opnieuw. Omdat ons Japans zogoed als nihil is en we toch wouden ingrijpen besloten we om hem een koekje van eigen deeg te geven. Helaas had hij ons in de gaten en is hij vertrokken.
Op de 45ste verdieping van het gouvernementsgebouw heb je een prachtig (gratis) uitzicht over Tokyo. Mount Fuji konden we door de bewolking wel niet zien maar dat nam niet weg dat het prachtig was.
De Tokyo tower hebben we dan ook maar een bezoekje gebracht. Dit is een kopie van de Eiffeltoren maar dan een paar meter hoger, in't rood. Binnen stonden er allerlei standjes waaronder een Belg met Belgische primus. Toen hij hoorde dat we al een jaar geen fatsoenlijk bier meer gedronken hadden gaf hij er ons onmiddellijk 2 cadeau. Koenraad heeft er van genoten hoor!
De Meiji shrine is ook de moeite om te zien. Er vonden juist twee trouwplechtigheden plaats toen wij daar waren.
Typisch voor Japan is het maid cafe. Hier lopen ze gekleed als een victoriaanse meid en serveren ze uw drankje met liefde. De suiker doen ze voor u in de koffie, ze roeren voor u en daarna moet je mee een liedje zingen. Kanako had Koenraad zover gekregen dat hij op het podium een foto liet maken met een van de serveersters terwijl hij konijnenoren en berenpoten aanhad. Hilarisch! Zeker omdat hij dubbel zo groot was als het meisje.
Omdat we dachten dat de Japanse emperor de 23 november jarig was gingen we naar the Imperial Palace. Maar we hadden ons van maand vergist (Hij is jarig in december) dus was het paleis toe. We konden wel in de tuinen rondwandelen wat toch ook wel mooi was. Zeker omdat de blaadjes aan de bomen nu aan het verkleuren zijn.
Op onze voorlaatste dag Tokyo zijn we dan naar het Ghibli museum geweest. The place to be als je van animatiefilms houdt. Toen we binnenkwamen voelde ik me net alsof ikzelf in een tekenfilm zat. Het had iets magisch. Echt de moeite hoor.
Straks nemen we de bus naar Kyoto.
gr
Els
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten