dinsdag 23 maart 2010

Laatste Laos nieuws

Het dinosaurus museum was niet echt de moeite. Er lagen een paar Dino beenderen en wat archeologische vondsten en dat was het. Een vriendelijke man die bij de opgravingen aanwezig was heeft ons nog zijn amateurvideo laten zien. Na het museum gaan we naar Xepon, via een weg vol putten en gaten. Tis juist of we in een computerspelleke zitten. Opeens hebben we weer platte band. We zijn blijkbaar in een nagel van zo'n 7 cm gereden. Gelukkig stopt er een thaise wielrenner die in een volgende dorp een brommermaker stuurt. Als hij de band vervangen heeft volgen we hem naar zijn huis om de kapotte band te laten plakken. We worden er erg hartelijk ontvangen door de vrouw des huizes. We mogen ons opfrissen, krijgen thee en ze komt af met rijst en vlees. Voor het vlees hebben we vriendelijk bedankt.
Onderweg komen we langs een voetafdruk van een dinosaurus. Maar je moest toch hard kijken om het te zien. De plaatselijke kinderen vinden die twee wittekes een geweldige attractie.
Als we de volgende dag eindelijk in ban dong aankomen is het oorlogsmuseum dicht. Gelukkig komen we een Engels sprekende man tegen die de poort voor ons opendoet. Vliegtuig onderdelen, tanks, luchtafweergeschut, bommen,... Het was best wel indrukwekkend. De ho chi minh route viel wat tegen. De weg was te slecht voor Timmy. Onderweg kon je de bommenkraters nog zien hoewel ze nu begroeid waren.
Dan maar op weg naar pakse. Weer een saaie weg. Ne natuur in het noordenwas veel mooier.
Als we voor het rood licht staan in pakse zien we na een poosje de tegenliggers vertrekken, dus denken we dat het groen is en rijden we ook door. Fffffffrrrrrttt. Het irritante politiefluitje schalt weeral. Blijkbaar was het aan onze Kant nog rood. 50.000 Kip moeten betalen. Als ik nadien zie dat het licht waar wij stonden kapot was zodat we niet konden zien of het rood of groen was wil ik mijn geld terug. Helaas pakt da nietmeer. Nadien zien we identiek dezelfde situatie bij zeker 3 andere mensen gebeuren. De wittekes moeten betalen, de mensen van hier niet.
Wat phu is na Angkor wat een van de oudste ruines in zuid-oost azie. Om daar te geraken moeten we Timmy op een palet tussen twee kano's zetten. Zo steken we de Mekong over. Wat phu moet vroeger echt indrukwekkend geweest zijn. Al die enorme beelden en stenen. Waauw. Helaas blijft er niet heel veel meer van over. De sjieke waardevolle dingen hebben ze in het museum gezet.
Het Bolaven plateau is ook super mooi qua natuur. Als we een steil pad naar beneden volgen hebben we een mooi uitzicht over de 100 m hogs waterval. Helemaal in de jungle. Aan de volgende waterval kunnen we lekker liggen luieren tussen de koeien. We hebben de ganse dagniks anders meer gedaan. Zalig.
Helemaal in het zuiden van Laos liggen de 4000 islands. We gaan naar het eiland dot khong. Met de brommer verkennen we het 16 km Lange en 8 km brede eiland. Veel rijstvelden en een paar tempels. Hier is het heel rustig.
De volgende dag richting don det. Omdat we een sidecar hebben moesten we weeral keiveel betalen om de rivier over te steken. Onderhandelen had geen zin. Afzetters. De boottrip was wel heel mooi zo tussen al die kleine eilandjes. Precies uit de boekskes. Heb er met open mond van genoten. Op don det slapen we in een bungalow met uitzicht over de Mekong. Jammer dat dit eiland krioelt van de touristen. Het eten valt hier wel niet te bikken. Hier hebben we onze tijd al lezend in de hangmat en al zwemmend in de Mekong doorgebracht.
Onzemaand Laos zit er zo goed als op dus tijd om terug naar thailand te gaan. De grensovergang gaat redelijk vlot.Echt opvallend dat de thaien opener zijn. Na nog geen drie stappen op thaise bodem klinkt de eerste spontane goeiemorgen al. Laos was mooi maar ik Ben toch blij dat we terug in Thailand zijn. De volgende dagen gaan we de isanstreek doen. Goei vooruitzichten dus.
Groetjes Els

Geen opmerkingen:

Een reactie posten