Dalat ligt meer in de bergen. Hier hebben we voor de eerste keer tijdens onze reis eens koeler weer. Zalig! Gedaan met zweten. Dat doet goed!!!!
Omdat het in Vietnam schoolvakantie is hebben we wel effekes naar een hotel moeten zoeken. Alles was vol, maar uiteindelijk is't toch gelukt. De volgende dag hebben we een brommerke gehuurd en zijn we de omgeving gaan verkennen. Eerst naar " the crazy house". Hier moet ge u Alice in Wonderland in voelen maar zover is het toch niet gekomen. Het huis heeft allemaal rare vormen ( giraf, spinnenweb,...) en t'is wel mooi.
Dan naar de Datanla waterval geweest. Toen we bijna beneden waren realiseerde Koenraad zich opeens dat hij
de brommersleutels vergeten was. Hij is toen naar boven GELOPEN. Iedereen verklaarde hem zot. Gelukkig had de parkingbewaker de sleutels van de brommer genomen en veilig in zijn zak gestoken.
Om de dag af te sluiten zijn we nog naar Lat village ( beter gekend als "chicken village") gereden. Hier wonen Co Ho, een etnische minderheid die " mountain people " genoemd worden door de Vietnamezen. Ze zijn een matriarch etnic minority ( waar de vrouwen de leidende rol in de gemeenschap op zich nemen en baas van het gezin zijn).
In het midden van de hutten staat een betonnen standbeeld van een Kip met 9 sporen. Het verhaal erachter gaat als volgt: een arm meisje wou trouwen met een jongen van een rijkere familie maar zijn ouders zagen dat niet zitten omdat het meisje zo arm was. Omdat het tegen de gebruiken is om vlak af te weigeren gaven ze haar een opdracht. . Ze zeiden tegen haar dat ze mocht trouwen met hun zoon als ze een kip met 9 sporen bracht. Zoiets bestaat niet en was dus onmogelijk. Toch ging ze achter de kip zoeken in de Bergen. Daar is ze dan uiteindelijk van verdriet gestorven.
De mensen uit het dorpke zijn echt arm en om een beetje te verdienen weven ze producten waaronder sjaaltjes. We hebben er met plezier een van gekocht.
De volgende dag opnieuw met brommerke op weg. Nu naar Lan Bian mountain. Maar daar mochten we niet met eigen vervoer op. Met een jeep kon je tegen betaling naar boven. Maar ons geld was op dus zijn we maar te voet omhoog gegaan. 6 km steil bergop wandelen,... Nu weet ik waarom wij de enigen waren die dat deden. Maar het uitzicht boven was magnifiek. De moeite waard.
35 km verder liggen de Elephant waterfalls. Een grote, Indrukwekkende waterval. Via een slipperig pad zijn we naar beneden gegaan en daar besefte ik dat mijn camera nog boven in de brommer lag. Geen foto dus. Tja,...
Nha Trang is de volgende halte.
Groetjes Els
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hallo hallo Els en Koenraad , weer met veel plezier je verslagen gelezen en de foto s gekeken. Zo reizen wij een stuk van de wereld mee dank zij jullie .
BeantwoordenVerwijderenGeniet van alles en hou je goed ....dikke zoen johan en magda X X